vårt kungahus skrivet från utsidan.

Alla inlägg den 15 juni 2015

Av Vårt Kungahus - 15 juni 2015 19:45


Jag måste hylla denna otroligt vackra kvinna. Jag förundras gång på gång över hur trogen och engagerar som du är. Höggravid tog du dig igenom både lysning, festen dagen innan, vigseln och middagen. I höga klackar, vacker som en dag och alltid med ett leende på läpparna tar du dig igenom allt detta med bravur. Även födseln idag kan jag tro att du tog dig igenom med den styrka du utstrålar. Därför vill jag verkligen hylla dig. Madeleine, vi i Sverige skall vara glada att vi har just dig som Prinsessa.

 

 

Foto: Claudio Bresciani/TT

 

 

Foto: Marcus Ericsson.


 

Foto: Gustav Mårtensson.

 

 

Foto: Gustav Mårtensson.

 

 

Foto: Gustav Mårtensson.


 

Foto: Carolina Byrmo

 

 

Foto: Stefan Jerrevång.

 

 

Foto: Robin Lorentz-Allard


 

 

Av Vårt Kungahus - 15 juni 2015 18:34

Bebisyra :)

 

I morse runt klockan 06.00 åkte Madeleine och Chris in till Danderyds sjukhus i Stockholm. Och klockan 13.45 föddes en liten pojke, som sägs ha sin pappas haka Och mellanblondt hår. både Madeleine och den nyfödde uppges må bra. 

 

Pojken väger 3080 gram och är 49 centimeter lång. 

 

Chris var med vid födseln och var den som klippte navelsträngen. Det var glädjetårar från både mammas och pappas håll när dem såg sin son. Det sägs också att Chris är den som skall ta fotografiet på den lilla pojken som familjen skall dela med sig någongång under kvällen. 

 

Strax innan 18.00 ikväll anlände Kungen och Drottningen till sjukhuset för att träffa den nyfödde Prinsen och deras tredje barnbarn. Drottningen berättar att dem är överlyckliga över tillskottet. Kronprinsessan är i Lettland på ett åtagande, men skall skynda sig hem så att hon får träffa sin systerson. Carl Philip och Sofia är på smekmånad men får nog många bilder skickade till sig. Kanske avbryter dem smekmånaden några dagar i förväg och kommer hem för att också få träffa den nye familjemedlemmen. 

 

Imorgon Tisdag kommer det att skjutas salut - 21 skott för den nye familjemedlemmen. 

 

Den nye familjemedlemmen är nummer sex i successionsordningen efter sin moster Victoria, Kusin Estelle, Morbror Carl Philip, mamma Madeleine och storasyster Leonore. 

 

En konselj kommer att hållas men hovet har inte gått ut med när, det kommer också att hållas Te Deum men inte heller det är bestämt när. 

 

 

Så till sist Grattis till mamma, pappa och storasyster.

och till resten av kungafamiljen. 

 

Vad tror ni den lille Prinsen kommer att få för namn? 

Själv vill jag inte ens spekulera i det, för både Estelle och Leonore var en överraskning och det tror jag att detta blir också. 

Av Vårt Kungahus - 15 juni 2015 15:00


Medans vi väntar på att få veta vart Prinsparet befinner/befann sig på sin smekmånad, tänkte jag gå igenom vart andra kungligheter har befunnit sig på smekmånad efter deras bröllop. 

 

Kung Carl XVI Gustafs och Drottning Silvias smekmånad gick till Hawaii och Afrika.

Kungaparet valde den amerikanska smekmånads ön. När smekmånaden sedan var slut så mötte dem upp Prinsessan Birgitta och hennes man, samt Prins Johann Georg av Hohenzollern.  

 

Kronprins Haakons och Kronprinsessan Mette-Marits smekmånad gick till New York.

Tyvärr blir inte alltid smekmånaden som man tänkt sig, det fick Kronprinsparet uppleva. Smekmånaden blev otroligt traumatisk då dem befann sig i New York under terrorattackerna den 11 September. 

 

Prinsessan Märtha Louises och Ari Behns smekmånad gick till Dubai.

Paret tog ut kontanter för att ingen skulle veta vart dem befann sig på smekmånad. Därför var det folk runt om i världen som trodde att dem var ett par på rymmen då dem betalade allt kontant.

 

Kronprins Frederiks och Kronprinsessan Marys smekmånad gick till Tanzania och Kenya.

Dem spenderade sin bröllopsnatt på ett flyg till Tanzania. 

 

Kronprinsessan Victorias och Prins Daniels smekmånad gick till Bora Bora.

Kronprinsessparet spenderade också sin bröllopsnatt uppe i luften. 

 

Prins Williams och Hertiginnan Kate Middletons smekmånad gick till Seychellerna.

Hertigparet spenderade sin smekmånad i en enorm villa med egen butler, egen kock som tillagade deras mat och med utomhusbadrum.

 

Prinsessan Madeleines och Herr Chrisopher O'Neills smekmånad gick till Seychellerna. 

Prinsessparet valde samma lyx ö som hertigparet valde två år tidigare. Där skall dem enligt uppgift bott i en lyxvilla på hela 500 kvadratmeter. 

 

 

En liten blandning har det allt varit genom åren. Men det vanligaste verkar vara att åka till någon lyx ö eller varmt land att få sola och bara vara för sig själva. Alla dessa par förutom Haakon och Mette-Marit valde det. Kanske ångrar sig paret nu efteråt när smekmånaden slutade som den gjorde. 

 

Av Vårt Kungahus - 15 juni 2015 11:15


Molly Sandén - Sofias sång (till Carl Philip)

 

Text.

"Hade aldrig vågat drömma om en kärlek som den här,

nån som älskar mig precis för den jag är.

Som om hjärtat håller andan,

som om tiden stannar till.

När du ser på mig så vet jag vad jag vill.

 

Allt jag är, allt jag har,

till mitt sista andetag.

Ska jag älska dig med hjärtats alla slag.

Allt jag ber, allt jag vill,

att få vakna tätt intill.

Att få älska dig i alla mina dar,

med allt jag har.

 

Vi har trotsat alla stormar,

seglat ut på öppet hav.

Och nu efter regnet står vi starka kvar.

Du gör livet till en saga,

låt oss skriva nästa blad.

Att få leva lyckliga i alla dar.

 

Allt jag är, allt jag har,

till mitt sista andetag

Ska jag älska dig med hjärtats alla slag.

Allt jag ber, allt jag vill,

att få vakna tätt intill.

Att få älska dig i alla mina dar.

 

Ett ögonblick så ofattbart,

gjorde dig till min soldat

och tillsammans är vi starkast.

 

Allt jag är, allt jag har,

till mitt sista andetag.

Ska jag älska dig med hjärtats alla slag.

Allt jag ber och allt jag vill,

att få vakna tätt intill.

Att få älska dig i alla mina dar,

med allt jag har.

Med allt jag har"



Av Vårt Kungahus - 15 juni 2015 07:45

 

H.K.H Prins Carl Philips tal vid bröllopet. 

 

Your Majesties, Your Royal Highnesses, Excellences, ladies and gentlemen,

dear family and friends, and last but not least, my dear wife Sofia.

 

Ibland kommer man till ett avgörande val; ett val som avgör hela ens framtid och som handlar om vem man är, och framför allt om vem man vill vara. Ofta kräver det mod. Mod att inte välja den lätta

vägen bara för att den är lätt, utan mod att stanna på den svåra vägen för att den är rätt.

Sofia, vi valde aldrig den svåra vägen, den valde oss. Varje gång vi försökte välja bort den förde

kärleken oss samman igen. Varje gång vi försökte vara ifrån varandra så blev mitt hjärta tomt. Och till sist, till sist Sofia, valde vi rätt – ett beslut som gör mig till världens lyckligaste man. Sofia, du fyller mitt liv med kärlek och glädje.

 

Idag bevisar vi att kärleken övervinner allt.

Alla som lärt känna dig vet att det enda som slår din yttre skönhet är din inre. Mina vänner, ni vet alla att Sofias styrka och mod inte enbart handlar om vår kärlek. Dessa är större än så. När du startade Project Playground var det så mycket mer än ett projekt långt borta i Sydafrika. Det var hundratals barn och ungdomar som kunde få hopp om en bättre framtid. Det var en förhoppning om en bättre värld. En värld byggd på empati, engagemang och kärlek. Du står upp för starka värden med passion och mod. De viktigaste av dem alla är kanske: att våga vara sig själv, att våga stå upp för sig själv. Och framförallt att kärleken inte känner några gränser, oavsett religion, kön eller bakgrund. Sofia, alla vi som känner dig vet att du är en hårt arbetande kvinna med en stark pliktkänsla och en stor lojalitet mot ditt uppdrag. Jag vet med säkerhet att du kommer ta dig an din nya roll med stor ansvarskänsla och hårt arbete.

 

Pappa, mamma, mina kära systrar och svågrar:

Jag har inte ord nog för att beskriva hur glad jag är för att ni har tagit emot Sofia med öppna armar. Ert stöd har betytt mycket för oss, både i medgång och i motgång. Jag vet att jag talar för oss alla när jag säger att du har berikat vår familj, Sofia. Och jag tackar också din familj, Sofia, som tagit emot mig med lika öppna armar. Jag har välsignats med en familj till. En familj med mycket värme, kärlek och omtanke. Jag vill också passa på att tacka det svenska folket för det stöd vi har fått för vår kärlek. Den glädje vi har mött har värmt våra hjärtan.

 

Kära vänner, jag vill ta med er på en liten resa som började den 24 juni 2014. Det är en av de viktigaste resorna i mitt liv. Jag körde 67 mil fram och tillbaka i 9 timmar, eller i 32 400 sekunder.

Mitt mål var arbetsförmedlingen i Mora – och nej, jag var inte på jakt efter ett nytt jobb. Jag var på väg för att träffa min blivande svärfar för att be om Sofias hand.  Aldrig har en resa varit så betydelsefull för mig som den resan.

 

Älskade Sofia, idag börjar ett nytt skede i mitt liv. I ditt liv. I vårt liv. Jag vet inte vad som väntar oss i framtiden, men jag vet att din kärlek gör att jag kan ta mig an vilken utmaning som helst.

Ditt förstånd, ditt engagemang och ditt mod inspirerar. Stolt säger jag att du är min förebild. Sofia, jag är besjälad av tanken att få göra gott tillsammans med dig. Jag har mycket kvar att lära i livet och mycket kvar att göra. Det är en lång resa, och den resan ser jag oändligt mycket fram emot att få göra tillsammans med dig. Men det viktigaste har jag redan lärt mig, och det är att kärleken övervinner allt.

 

Sofia, du är bäst. Jag älskar dig.

 

Dear Friends!

Please join me in the most important toast – a toast for a love that conquers all. A toast to my beloved and beautiful wife Sofia.

 

 

Presentation

Välkommen till Vårt kungahus skrivet från utsidan.

Kontakt
vartkungahuset@gmail.com

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

kkk


Ovido - Quiz & Flashcards